Създаване на навици

Всички ние асоциираме създаването на полезни навици с детските си години, когато нашите родители са имали нелеката задача да ни възпитат по най-добрия за тях начин и да изградят в нас полезни навици за цял живот. Всеки от нас си спомня задължителният сутрешен тоалет, оправянето на леглото, чистенето на детската стая, миенето на зъби сутрин и вечер… До известна степен повечето от навиците ни се изграждат още докато сме деца и по-рядко в зряла възраст. Въпреки това никога не е късно да си създадем полезни навици, които не само ще ни помагат в ежедневието, но ще закалят волята ни и ще ни направят по-целеустремени.

Лично аз изградих наскоро един много полезен навик – да се храня редовно всеки ден по едно и също време. Сигурно повечето от вас го правят и за вас е нещо нормално, но аз допреди година нямах нормални хранителни навици. Имаше дни, в които първото ми хранене беше следобяд, и такива, в които е било рано сутрин. Съответно този нездравословен режим довлече след себе си хроничен гастрит и редица други болежки и като цяло физически дискомфорт. Радвам се, че това вече е зад гърба ми. Болки няма, гастрита е само лош спомен. Откакто поставих здравето на първо място, изграждането на положителни навици дойде сякаш от самосебе си. Започнах с приемането на здравословна, органична, растителна храна – без месо, без мляко, без термично обработени храни – само плодове, зеленчуци, ядки, кълнове… В продължение на месец наблюдавах какво се случва с тялото ми. Бях изумена колко бързо целулита се стопи, кожата на лицето ми вече не лъщеше, не беше мазна, без пъпки. И всичко това благодарение на новият ми навик. Но с това не се приключи всичко. Здравословният начин на живот разкри една напълно нова Вселена пред мен – нов светоглед, нови цели, нови навици. Всеки нов ден разкрива нови тайни, нови методи, нови знания. Всеки ден е много по-добър от предходния, много по-изпълнен със смисъл, много по-позитивен. Всеки може да го постигне, просто трябва да послуша вътрешният си глас и тялото си. Но да преминем отново към създаването на положителни навици.

Има различни методи и практики за създаване на навици, които изискват постоянство, за да могат да се реализират и закотвят дълбоко в нас. Добрите резултати идват с практиката, а практиката отнема време. Затова всеки от нас трябва да прояви упорство над себе си, за да пожъне добри резултати. Ето и няколко полезни съвета как да започнем:

1. Правилото за 30-те дни
3-4 седмици са напълно достатъчни, за да си изградите нов навик. Ако успеете да преминете през началната фаза (обикновено първата седмица), нататък ще е много по-лесно за вас.

2. Бъдете последователни
Задължително е да сте последователни ако искате да си създадете нов навик. Ако искате да започнете да спортувате, правете го всеки ден в продължение на 30 дни. Спортуването през няколко дни възпрепятства изграждането и спазването на новия навик и не винаги се увенчава с успех.

3. Започнете с нещо просто
Не се опитвайте да променяте живота си за един ден. Ако искате да учите по два часа на ден, първо трябва да започнете да учите по 30 минути и да надграждате навика.

4. Подсещайте се
Лесно е да забравите за навика след първите две седмици. Сложете си напомнителни бележки, за да се подсещате. Всеки пропуск ви отдалечава от желаната цел.

5. Намерете си съмишленик
Намерете някой, с който да изграждате навика заедно и който да ви мотивира да не се отказвате.

6. Създайте си ритуал
Създайте си ритуал малко преди изпълнението на навика. Ако искате да се научите да ставате рано, това означава да ставате всяка сутрин по едно и също време.

7. Заместител
Ако се опитвате да си създатете навик за отказване от нещо, измислете нещо друго, което да запълни тази липса. Ако се опитвате да ограничите гледането на телевизия, може да заместите тази нужда с медитация или четене на книга.

8. (Не)съвършенство
Не очаквайте всичките ви опити в създаването на нов навик да бъдат моментално увенчани с успех. Дайте всичко от себе си и не се разочаровайте ако не стане от първия път.

9. Използвайте “Но”
Невероятна техника за коригиране на отрицателни навици е да използвате думичката “но”. Например, когато започнете да мислите негативно, прекъснете мисълта си с думата “но”. Например, “Не съм добър в това, но ако се постарая повече ще постигна успех”.

10. Премахнете изкушенията
Премахнете всички онези изкушения, които могат по някакъв начин да ви попречат да вкорените новия навик. Ако се опитвате да ядете здравословно, изхвърлете всички нездравословни храни. Ако се опитвате да откажете цигарите, изхвърлете всички кутии цигари.

11. Асоциирайте се с някой
Прекарвайте повече време с хора, които могат да ви служат като модел за подражание и стимул за постигане на целта. Проучвания показват, че ако приятелите ви живеят нездравословно, то и вие ще го правите.

12. Експеримент
Направете си експеримент за вкореняване на новия навик. Не съдете по резултатите прекалено рано, изчакайте да мине поне месец. Ескпериментите не винаги са успешни, понякога постигат различни от предвиденото резултати, които ще вснесат нова светлина върху промяната на навика.

12. НЛП техники
“Swish” е НЛП техника, която се изразява в следното: Визуализирайте себе си и вредния навик, който имате. След това визуализирайте как правите всичко възможно да го промените. Най-накрая представете себе си напълно променен/а, изпълнен/а със задоволство от постигнатото. Правете това упражнение по няколко пъти, за да се увеличи вероятността за успех.

13. Напишете го
Напишете на лист хартия какво искате да постигнете. Това действие спомага за изясняване на желанието и фокусиране върху желаната цел.

14. Предимствата
Запознайте се с предимствата от желаната промяна. Прочетете книги, които да ви убедят в това. Наблюдавайте положителната промяна.

И може би най-важният съвет е: Направете го заради себе си! Бъдете последователни и не се отказвайте лесно! Само така ще постигнете успех! 8)

Използвани материали:
link

~ by aerphis on May 29, 2010.

One Response to “Създаване на навици”

  1. Дали нашите навици определят и съдбата ни…
    http://bulpete.wordpress.com/2010/08/29/thecofeehabit/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: